• Cougar

    EXPERIMENTATION

  • Lions

    ARCHERY

  • Snowalker

    PUBLICATIONS

  • Howling

    LECTURES

  • Sunbathing

    RECONSTRUCTION

Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2012

11η Προπόνηση του Συλλόγου Ιστορικών Μελετών ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ για το έτος 2012 - Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012


Την Κυριακη 9 Δεκεμβριου  πραγματοποιήθηκε με μεγαλη επιτυχία  η 11η Προπόνηση του Συλλόγου μας για το 2012.

Μέλη του Συλλόγου μας ειχανε την ευκαιρία να εκπαιδευτούνε στην χρήση της Κοπίδας  με παράλληλη χρήση ασπίδας τύπου "Οπλον" ,  κατω απο την τεχνική καθοδήγηση του δασκάλου σπαθασκίας κου Γιώργου Γεωργά .

Το επόμενο στάδιο της προπόνησης περιελάμβανε εκπαίδευση στην χρήση Σάρισσας. Με την βοήθεια ανακατασκευασμένης Σάρισσας του Συλλόγου μας , ο Τεχνικός Συμβουλος του Συλλόγου μας κος Στεφανος Σκαρμίντζος ειχε την ευκαιρια να δειξει τις σωστές τεχνικές χρησης της Σαρισσας , συμφωνα με πρόσφατα αρχαιολογικά δεδομενα , και συμπεράσματα πειραματικών ανακατασκευων.

Η προπόνηση συνεχίστηκε ,με την εκπαίδευση των μελών μας στην Οπλιτοδρομία .Πιο συγκεκριμενα,  η  κα Εφη Καστελοριου, κριτής του ΣΕΓΑΣ , εδειξε με μεγαλη επιτυχία τις σωστες τεχνικές επιταχυνσης του δρομέα , με παραλληλη χρήση Ασπίδας τύπου "Όπλον".

Τελος η προπόνηση μας εκλεισε , με την εκπαίδευση των μελών μας στην Παραδοσιακη Τοξοβολία. Με την χρήση φορητών στόχων και παραδοσιακών τόξων παλιά και νεα μέλη ειχανε την ευκαιρια να εξασκηθούνε στην τεχνη της Παραδοσιακής τοξοβολίας , η οποία πλεον θα αποτελει εναν απο τους βασικους αξονες των προπονησεων μας.













Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012

Οι “Hetairoi” στο περιοδικό «Ancient Warfare Magazine»


Μία θετική τάση έχει αρχίσει και αναπτύσσεται στο χώρο της Ελληνικής Ζωντανής Ιστορίας. Οι προσπάθειες συλλόγων που ασχολούνται σοβαρά με το θέμα έχουν τύχει αποδοχής από την Ακαδημαϊκή Κοινότητα και δημοσιεύονται σε έγκυρα έντυπα που έχουν θέμα την Ιστορία

Το περιοδικό «Ancient Warfare history Magazine» σε προηγούμενο τευχος του, παρουσίασε την μελέτη του Συλλογου μας, γραμμενη απο τον Οπλουργό μας κο Δημητριο Κατσικη με θεμα  τον Αρχαϊκο Οπλίτη, περιλαμβανοντας εξαιρετικής ποιότητας φωτογραφιες ανακατασκευασμενου οπλισμου. 

Το ίδιο περιοδικό στο τεύχος του με κύριο θέμα το στρατό του βασιλέως Πύρρου έδωσε στους αναγνώστες του μια επίσης πρωτότυπη παρουσίαση ενός σαρισσοφόρου πεζού της Ελληνιστικής Περιόδου σε ένα άρθρο που έγραψε ο Κος Kurt Schrauder, Πρόεδρος του Γερμανικού Συλλόγου Ιστορικών Μελετών «Hetairoi».

Χαιρόμεθα ιδιαίτερα που οι προσπάθειες των Γερμανών «αδελφών εν όπλοις» στην αναπαράσταση της Ελληνιστικής Περιόδου αποδίδουν τελικά καρπούς με την παρουσίασή τους στο ευρύ κοινό από ένα σοβαρό έντυπο μεγάλης κυκλοφορίας. Ελπίζουμε ότι ο Τύπος με θέμα την Ιστορία θα εξακολουθήσει να ζητούν τη συνδρομή σοβαρών Συλλόγων Ιστορικών Μελετών για να στηρίζει τα άρθρα του και να πληροφορεί ορθά το Κοινό.







Επικοινωνήστε με τον δημιουργό! ask2use.com: Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή χωρίς άδεια

Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2012

“Hetairoi” on Ancient Warfare Magazine


A nice trend starts being developed as far as “Greek Living History” is concerned.
The efforts of serious re-enactors are slowly gain approval in the academic community and being recognized by prestigious history publications.

The Ancient Warfare history Magazine presented the images of an Archaic Hoplites as reconstructed by our Association to support an article written by our armorer  Mr. D. Katsikis.

The same magazine in the issue that had as main theme the army of King Pyhrros gave its readers a nice insight on the Hellenistic Pikeman in an article written by the President of the German living history Association “Hetairoi” Mr. Kurt Schrauder.

We are very pleased that our German Brothers in Arms efforts in Hellenistic reconstruction finally paid off and their work was presented to the general public though a wide circulation magazine. We hope that historical press will carry on asking the help of serious Ancient Living History Associations to support their articles and inform the general public







Επικοινωνήστε με τον δημιουργό! ask2use.com: Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή χωρίς άδεια

Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2012

Η ΟΠΛΙΤΙΚΗ ΦΑΛΑΓΓΑ ΣΤΗΝ ΜΑΧΗ - Τεχνικές και τακτικές υπο νέα θεώρηση

Η πολυσέλιδη μελέτη σε μορφή pdf του Ερευνητή και μέλους του Συλλόγου μας κου Δημητρίου Κατσίκη , με τίτλο "Η ΟΠΛΙΤΙΚΗ ΦΑΛΑΓΓΑ ΣΤΗΝ ΜΑΧΗ - Τεχνικές και τακτικές υπο νέα θεώρηση" , το οποίο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "ΣΤΡΑΤΟΙ ΚΑΙ ΤΑΚΤΙΚΕΣ", τεύχος Φεβρουαρίου 2011. 

 Στην μελέτη αυτή επιχειρείται μια περιεκτική ανάλυση των πιθανών τρόπων εξέλιξης της σύγκρουσης μεταξύ δύο παρατάξεων του αρχαίου κόσμου και διατυπώνονται προβληµατισµοί και παρατηρήσεις. Ο Σύλλογος Ιστορικών Μελετών ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ παρείχε σημαντικές πληροφορίες και στοιχεία για την δημιουργία αυτής της μελέτης, αποτέλεσμα των συνεχών πειραματισμών και αναπαραστάσεων Οπλιτικής μάχης.

Η ΟΠΛΙΤΙΚΗ ΦΑΛΑΓΓΑ ΣΤΗΝ ΜΑΧΗ - Τεχνικές και τακτικές υπο νέα θεώρηση

Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2012

ΞΕΡΞΗΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΟΣ


Γραφει ο φίλος του Συλλόγου μας, Καθηγητής  Δρ. Μανουσος Καμπούρης

Ο θρησκευτικός φανατισμός του Ξέρξη, συνδυασμένος με την  μονοθεϊστική διάσταση της περσικής θρησκείας, εγείρει σειρά ενδιαφερόντων ερωτημάτων για συσχέτιση αυτής της εκδοχής με άλλες θρησκείες και για συνεκδοχική ένσταση του περσικού λαού-ή άλλων ομόδοξων- σε αυτήν. Η εποχή που δίδαξε ο Ζαρατούστρα σημαδεύεται από πολλούς αναμορφωτές θρησκειών στην Ευρασία, αφού στην Ελλάδα σταθεροποιείται εκείνη την εποχή η απολλωνιστική έκδοση του Δωδεκαθέου, στην Ινδία εμφανίζεται ο Τρίτος Βούδας και η εβραϊκή θρησκεία περνά από μια εσωτερική, βαβυλωνιακή αναμόρφωση και διόρθωση των ιερών κειμένων. 

Πέρσης Πεζός.Aρχαιολογικο Φεστιβαλ Biskupin 2011. Συλλογος Ιστορικων Μελετών "ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ"

Η  συνεργασία των Εβραίων της Βαβυλώνας με τον Κύρο, που τους δίνει σε ένδειξη ευγνωμοσύνης, τη δυνατότητα επιστροφής στη γενέθλια Γη (δυνατότητα που λίγοι επιλέγουν να εκμεταλλευθούν) συμβάλλει, με διάφορες βιβλικές ιστορίες, όπως πχ του Δανιήλ, στο τεράστιο ενδιαφέρον που αποκτά η ιστορία της Εσθήρ και στην πιθανότητα η θρησκεία του Ξέρξη να είναι επηρεασμένη ή εκδοχική αυτής των Εβραίων, πράγμα που δεν μπορεί να ιχνηλατίσει ο Ηρόδοτος. Φυσικά, η έκθεση των νεκρών, η πυρολατρεία και άλλα στοιχεία της αυστηρής ζωροαστρικής πρακιτκής του Ξέρξη δεν ταυτίζονται, ούτε καν συγκλίνουν με τις γνωστές εβραϊκές πρακιτκές και κανείς πρέπει να είναι προφανώς πολύ προσεκτικός στα συμπεράσματα που θα εξάγει.


Η πρόσφατη ταύτιση της Εσθήρ (παράφραση του ονόματος «Ιστάρ»-Άστρο) με την μητέρα του Ξέρξη Άτοσσα (ως παράφραση του Αντάσσα) είναι πολύ ελκυστική, αλλά σκοντάφτει αφενός στο ότι η Άτοσσα είναι κόρη του Κύρου Β’ του Μέγα  κι επομένως γενεαλογικές λαθροχειρίες είναι δυσχερές να γίνουν, αφετέρου επειδή η εισδοχή της Εσθήρ στο βασιλικό χαρέμι προϋποθέτει το σχηματισμό χαρεμιού, κι αυτό το συνέστησε μάλλον ο Ξέρξης και όχι ο πατέρας του. Αντίθετα, ο τεράστιας έκτασης θρησκευτικός εμφύλιος έγινε στην εποχή του Δαρείου, αλλά τριγμοί υπήρχαν και την εποχή του Ξέρξη. Ο θρησκευτικός εμφύλιος αποδόθηκε από την αχαιμενική προπαγάνδα στο «Πραξικόπημα των Μάγων» και του Ψευτο-Σμέρδι, αλλά στην πράξη μάλλον επρόκειτο για πράξη αντίστασης του παραδοσιακού περσικού ιερατείου στην πρώτη απόπειρα δυναστικού και θρησκευτικού πραξικοπήματος που έγινε με τη δολοφονία του Καμβύση (του οποίου, πολύ βολικά, ο Δαρείος ήταν Σωματοφύλακας!).

Σκηνή μάχης μεταξύ Περσών. Aρχαιολογικο Φεστιβαλ Biskupin 2011. Συλλογος Ιστορικων Μελετών "ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ"

 Όλη η ιστορία των 7 επιφανών Περσών θα μπορούσε κάλλιστα να έχει βγει από σελίδες της Βίβλου, όπως άλλωστε και η ιερότητα του σημαδιακού αριθμού 7. Αν οι εξιστορήσεις της Βίβλου υποκρύπτουν πραγματικά γεγονότα, ο αιματηρός και μακρύς εμφύλιος με θρησκευτικές προεκτάσεις, η ανάγκη για νέα βασίλισσα και το όνομα της Άτοσσας υποδηλώνουν ως βιβλικό βασιλιά της Περσίας ενομαζόμενο Αχασβερό τον Δαρείο Α’, ενώ η ύπαρξη του χαρεμιού, η αδυναμία στον ποδόγυρο, η έκλυτη συμπεριφορά και το νεαρό της ηλικίας κλίνουν υπέρ του Ξέρξη Α’.

Σκηνή μάχης μεταξύ Περσών. Aρχαιολογικο Φεστιβαλ Biskupin 2011. Συλλογος Ιστορικων Μελετών "ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ"


Πολύ σημαντικό είναι το ότι ο Δαρείος πεθαίνει μόλις λύει το δυναστικό πρόβλημα υπέρ του Ξέρξη, κάτι που σημαίνει ότι ο νέος διάδοχος μπορεί να φρόντισε να καταστήσει αμετακίνητη την βολική για αυτόν απόφαση του πατέρα του. Η περσική αυλή και τα ήθη δεν είναι καθόλου ξένα σε τέτοιες μεθόδους αργότερα, και κανείς δεν πρέπει να αποκλείει  το ότι  αυτές οι πρακτικές ήταν αποδεκτές νωρίτερα μάλλον απ’ όσο αργότερα.  Μια ενδιαφέρουσα δε περιπλοκή προκύπτει με τον Σπαρτιάτη εξόριστο βασιλιά Δημάρατο, που βοήθησε την επιλογή του Ξέρξη: προτού καταφύγει στην περσική αυλή, ο Δημάρατος ήταν φανατικά ενδοτικός σε όλες τις σπαρτιατικές σχέσεις έχοντας σαμποτάρει δύο εκστρατείες του συμβασιλέα του Κλεομένη Α’  και προσπαθώντας να αποφύγει τη σπαρτιατική ρήξη με την Περσία. Επίσης ήταν θρήσκος, δραστήριος σε θρησκευτικά, εορταστικά, κοινωνικά και καλλιτεχνικά θέματα και η αποπομπή του με χρησμό του Μαντείου των Δελφών προκάλεσε μέγιστη αναστάτωση στο Μαντείο, με υπόθεση δωροδοκίας (μία από τις ελάχιστες που αναφέρονται ως τεκμηριωμένες από τους αρχαίους ιστορικούς) και ίσως τη γνωστότερη, αν όχι τη μοναδική μέχρι τότε καθαίρεση Πυθίας.




Επικοινωνήστε με τον δημιουργό! ask2use.com: Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή χωρίς άδεια

Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2012

Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΥΡΡΟΥ

Αρθρο του Ερευνητη και μέλους του Συλλόγου μας Στεφανου Σκαρμιντζου , με το οποίο επιχειρείται μια αναλυση του ανθρωπινου δυναμικου του στρατου του βασιλια Πυρρου στην διαρκεια της εκστρατειας του στην Ιταλια και την Σικελια. Το αρθρο εχει δημοσιευτει στο περιοδικο "ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ".

Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΥΡΡΟΥ -Αναλυση του ανθρωπινου δυναμικου του στρατου του βασιλια Πυρρου στην διαρκεια της εκσ...

Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012

10η Προπόνηση του Συλλόγου Ιστορικών Μελετών ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ . Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2012


Tην Κυριακη 11 Νοεμβρίου , πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η 10η Προπόνηση του Συλλόγου μας για το 2012.

Στην καθιερωμενη μηνία μας συναντηση, ειχαμε την ευκαιρια να καλωσορίσουμε νέα μέλη, και ολοι μαζι να προπονηθούμε στην τέχνη της Σπαθασκίας κάτω από τις τεχνική καθοδήγηση του εκπαιδευτή Γιώργου Γεωργά .

 Με την χρήση ξύλινων αντιγράφων σπαθιών και με την βοήθεια Ασπίδων τύπου ‘Οπλον’ , προσεγγίστηκαν τεχνικές οπλομαχίας  και τελεστηκαν συνασκήσεις κλειστής μάχης  ανάμεσα σε εκπαιδευομένους .







ask2use.com: Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή χωρίς άδειαΕπικοινωνήστε με τον δημιουργό!

Τετάρτη 7 Νοεμβρίου 2012

ΤA ΞΙΦH ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΠΛΙΤΩΝ


Γράφει ο φίλος του Συλλόγου μας, Συγγραφέας Περικλής Δεληγιάννης
Σύγχρονη  ανακατασκευή  μίας  κοπίδας  και  ενός  οπλιτικού θώρακα. Ευγενική    χορηγία    του    Συλλόγου    Ιστορικών    Μελετών    ‘Κορύβαντες
Το  ελληνικό  οπλιτικό  ξίφος  ήταν  αμφίκοπο.  Η  λάμα  του  ήταν  πλατύτερη  στο  μέσον  του  μήκους  της  έτσι  ώστε  το  βάρος  της  να  συγκεντρώνεται  σε  αυτό το  σημείο  κάνοντας  το  θλαστικό  κτύπημα  στον  εχθρό  ακόμη  πιο  συντριπτικό.  Το  ελληνικό  ξίφος  χρησιμοποιείτο  εξίσου  και  για  διατρητικό  κτύπημα.
Το  ξίφος  ήταν  επικουρικό  όπλο  για  τους  Έλληνες  οπλίτες, που  το  χρησιμοποιούσαν  συνήθως  όταν  έσπαζε  το  δόρυ  ή  όταν  το  τελευταίο  δεν  μπορούσε  να  χρησιμοποιηθεί  λόγω  περιορισμένου  χώρου.  Ωστόσο  δεν  υστερούσαν  στη  ξιφομαχία, συγκριτικά  με  τη  δορυμαχία.  Διάφοροι  μελετητές  υπονοούν  συχνά  ότι  οι  Ρωμαίοι  λεγεωνάριοι  της  εποχής  της  μεγάλης  ακμής  τους, ήταν  καλύτεροι  ξιφομάχοι  συγκριτικά  με  άλλους  λαούς  που  δεν  προτιμούσαν  την  χρήση  του  ξίφους, ανάμεσα  στους  οποίους  βρίσκονται  οι  αρχαίοι  Έλληνες.  Όμως,  πρέπει  να  παρατηρηθεί  ότι  οι  Ρωμαίοι  χρησιμοποιούσαν  το  βαρύ  ξίφος  τύπου  «γκλαντιους» (gladius  italiensis  και  αργότερα  το  ισχυρότερο  gladius  hispaniensis) που  δε  χρειαζόταν  ιδιαίτερη  επιδεξιότητα  στην  χρήση  του. Οι  Ρωμαίοι  χρησιμοποιούσαν  το  βάρος  και  το  σχήμα  του,  το  οποίο  επέτρεπε   την  πλήρη  εκμετάλλευση  αυτού  του  βάρους, προκειμένου  να  πετύχουν  συντριπτικό  κτύπημα  έναντι  του  αντιπάλου  τους, καταστρέφοντας  και  την  ασπίδα  του  αν  αυτή  δεν  ήταν  μεταλλική (όπως  συνέβαινε  συνήθως  με  τις  ασπίδες  των  εχθρών  της  Ρώμης).  Αντίθετα, τα  ελληνικά  ξίφη  ήταν  σχετικά  ελαφρά,  με  την  εξαίρεση  της  κοπίδας (ή  «μάχαιρα»  ή  falcata, falx  όπως  ήταν  γνωστή  στην  δυτική  Μεσόγειο)  και  λίγων  άλλων  τύπων.  Αυτό  το  στοιχείο  δείχνει  ότι  οι  Έλληνες  χρησιμοποιούσαν   ειδική  τεχνική  στη  χρήση  του  ξίφους  προκειμένου  να  τραυματίσουν  ή  να  σκοτώσουν  τον  αντίπαλο  τους.  Εξάλλου  αυτός   ο  αντίπαλος  ήταν  συνήθως  Έλληνας  οπλίτης  και  δεν  υπήρχε  ξίφος  που  θα  μπορούσε  με  άτεχνα  δυνατά  κτυπήματα,  να  συντρίψει  τη  στιβαρή  ορειχάλκινη  οπλιτική  ασπίδα  του.  Επιπρόσθετα, ο  οπλίτης  ήταν  καλά  θωρακισμένος  με  κράνος  και  θώρακα  διαφόρων  τύπων.  Ο  μόνος  τρόπος  που  ο  Έλληνας  οπλίτης  μπορούσε  να  κτυπήσει  με  το  ξίφος  του  την  σάρκα  του  ομοεθνούς  αντιπάλου  του  ήταν  η  ανάπτυξη  της  δεξιότητας  του  στην  χρήση  αυτού  του  όπλου.  Συμπερασματικά, οι  Ρωμαίοι  απλά  προτιμούσαν  τη  χρήση  του  ξίφους  περισσότερο  από  τους  Έλληνες, χωρίς να  είναι  καλύτεροι  ξιφομάχοι  από  τους  τελευταίους.
Σύρραξη  οπλιτών.  Ο  ένας  από  αυτούς  μάχεται  με  κλασσικό  οπλιτικό  ξίφος  (ευγενική    χορηγία    του    Συλλόγου    Ιστορικών    Μελετών    ‘Κορύβαντες‘  –  ο  οπλισμός  κατασκευάσθηκε  από  τον  δημιουργό  Δημήτρη  Κατσίκη)
Οι  Σπαρτιάτες  χρησιμοποιούσαν  τον  κλασσικό  ελληνικό  τύπο  ξίφους  με  λεπίδα  από  σίδηρο.  Κατά  τη  διάρκεια  του  5ου  αιώνα  π.Χ.  μείωναν  συνεχώς  το  μήκος  της  λεπίδας  του, εξελίσσοντας  το  στο  τέλος  του  ίδιου  αιώνα  σε  έναν  καθαρά  σπαρτιατικό  τύπο.  Η  εξήγηση  βρίσκεται  στον  τρόπο  πολέμου  του  Σπαρτιάτη, που  προσπαθούσε  να  πλησιάσει  όσο  γινόταν  τον  αντίπαλο  του  για  αγχέμαχη   σύρραξη, στην  οποία  ήταν ακαταμάχητος.  Στον  στενό  χώρο  της  φάλαγγας, ένα  ξίφος  που  διατηρούσε  τη  νυκτική  (διατρητική)  ισχύ  του, και  το  οποίο  θα  πλησίαζε  το μήκος  ενός  εγχειρίδιου, ήταν το  ιδανικότερο.  Τα  αθηναϊκά  ανάγλυφα  επιβεβαιώνουν  τις   αναφορές  των αρχαίων  συγγραφέων  στο  βραχύ  σπαρτιατικό  ξίφος.  Αυτά  εικονίζουν  συχνά  Λακεδαιμόνιους  που  φέρουν  ένα  κοντό  ξίφος  με  μήκος  το  πολύ  30  εκατοστών  και  με  σχήμα  φύλλου  δένδρου (περίπου  όπως  η  αιχμή  του  οπλιτικού  δόρατος).  Το  μοναδικό  δείγμα  αυτού  του  τύπου  ξίφους  βρέθηκε  σε  ανασκαφές   στην  Κρήτη  και  αποτελούσε  αρχικά  μέρος  ενός  αγάλματος.
Το  βραχύ  μήκος  του  σπαρτιατικού  ξίφους  έχει  οδηγήσει  τους  μελετητές  στο  συμπέρασμα  ότι  χρησιμοποιείτο  και  για  νυκτικά  κτυπήματα  από  κάτω προς  τα  άνω.  Αυτό  επιβεβαιώνεται  από  κάποιες  απεικονίσεις  τραυματισμένων  ή  πεσμένων  στο  έδαφος  Λακεδαιμόνιων  οι  οποίοι  κρατούν  αυτό  το  ξίφος  και  στοχεύουν  προς  τα  άνω, προς  την  κοιλιακή  ή  την  βουβωνική  χώρα  του  όρθιου  αντίπαλου  τους. Σύντομα  το  βραχύ  ξίφος  εξαπλώθηκε  στις  περισσότερες  ελληνικές  περιοχές  εκτοπίζοντας  τους  παλαιότερους  τύπους.
Η  «ξυήλη»  είναι  ένα  άλλο  όπλο  που  αναφέρεται  από  τις  αρχαίες  πηγές  ότι  χρησιμοποιείτο  από  τους   Σπαρτιάτες.  Έχει  θεωρηθεί  ότι  επρόκειτο  για  εγχειρίδιο  ή  είδος  μαχαιριού, με  την  τελευταία  εκδοχή  να  είναι  η  πιθανότερη.  Λόγω  του  τρόπου  χρήσης  του, φαίνεται  πολύ  πιθανό  να  είχε  δρεπανοειδές  σχήμα.  Αν  ισχύει  αυτό, τότε  η  ξυήλη  ανήκε  στην  ομάδα  των  δρεπανοειδών  ξιφών  και  εγχειριδίων (κοπίδες, φαλκάτες, ρομφαίες  κ.α.) τα  οποία  χρησιμοποιούσαν  διάφοροι  λαοί  της  Μεσογείου.
Βραχύ  σπαρτιατικό  ξίφος  από  ανασκαφές.
Οι    Αθηναίοι    οπλίτες  χρησιμοποιούσαν  επίσης    το    σύνηθες  οπλιτικό    ξίφος  αλλά  φαίνεται    πως    μερικοί    χρησιμοποιούσαν    την    κοπίδα    αν    και    επρόκειτο  για  ξίφος  καταλληλότερο  για  το  ιππικό,  επειδή  η  χρήση  του  απαιτούσε  ανοικτό  χώρο.  Η  κοπίδα  ήταν  μία  στιβαρή  μονόκοπη  σπάθη,  της  οποίας  ένα  μόνο  καλοζυγισμένο  πλήγμα  μπορούσε  να  ακρωτηριάσει  τον  εχθρό,  κόβοντας  του  το  χέρι  ή  το  πόδι.  Τα  δρεπανοειδή  ξίφη  χρησιμοποιούντο  από  αρκετούς  μεσογειακούς  λαούς  (Ίβηρες,  Κελτίβηρες,  Έλληνες,  Θράκες,  Ετρούσκοι,  Λύκιοι,  Κάρες,  Λυδοί,  Φρύγες,  Δάκες  και  άλλοι).  Η  κοπίς  δεν  μπορούσε  να  χρησιμοποιηθεί  αποτελεσματικά  στον  περιορισμένο  χώρο  μίας  οπλιτικής  σύρραξης.  Ομως  μπορούσε  να  χρησιμοποιηθεί  αποτελεσματικά  από  τους  οπλίτες  εναντίον  Ασιατών  και  Αιγυπτίων  πολεμιστών,  επειδή  η  σύρραξη  με  τους  τελευταίους  δεν  ήταν  ενδο-οπλιτικού  τύπου  (μεταξύ  οπλιτών)  και  η  συνήθως  γρήγορη  διάρρηξη  της  παράταξης  τους,  έδινε  άφθονο  χώρο  στους  πρώτους  για  να  τους  εξοντώσουν  ταχέως  με  τα  φονικά  κτυπήματα  της  κοπίδας  (εξάλλου  η  αμυντική  οπλοσκευή  των  Ασιατών  και  Αιγυπτίων  ήταν  υποτυπώδης  ή  ανύπαρκτη).  Γενικά  οι  Αθηναίοι  και  άλλοι  Ελληνες  οπλίτες,  προτιμούσαν  την  κοπίδα  περισσότερο  από  ότι  οι  Σπαρτιάτες.  Όμως  και  σε  αυτούς,  το  τυπικό  βραχύ  οπλιτικό  ξίφος  επικρατούσε.
Τέλος,  λίγες  αθηναϊκές  αγγειογραφίες  των  6ου-5ου  αι.  π.Χ.,  απεικονίζουν  Αθηναίους  οπλίτες  με  ένα  είδος  κυρτής  σπάθης  (τύπου  «γιαταγανίου»  όπως  έχει  αποκληθεί).  Αυτή  η  σπάθη  είχε  προέλευση  μάλλον  από  τη  Μικρά  Ασία,  από  όπου  πέρασε  στο  ελληνικό  οπλοστάσιο  της  εποχής,  όμως  η  σπάνια  απεικόνιση  της  δείχνει  ότι  δεν  κατέστη  δημοφιλής.

Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2012

Περιοδικό " ΜΑΧΕΣ & ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ " , Τεύχος Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου 2012

Αγαπητοί φίλοι
Αναζητήστε το περιοδικό "ΜΑΧΕΣ & ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ" , Τεύχος Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου 2012.
Στις σελίδες του φιλοξενείται το εξαιρετικό άρθρο του μέλους του Συλλόγου μας , κου Στέφανου Σκαρμίντζου με θέμα "ΚΑΤΑΔΡΟΜΗ ΣΤΙΣ ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ. 480 π.Χ. Απο τον Θρύλο στην Πραγματικότητα".
Η νυκτερινή καταδρομή των Σπαρτιατών με σκοπό την θανάτωση του Ξέρξη το 480 π.Χ. αμφισβητείται , αλλα μια επιστημονική θεώρηση των αρχαιολογικών δεδομένων δείχνει οτι τελικά υπήρξε πραγματικότητα.
Το άρθρο κοσμείται με υψηλής ποιότητας φωτογραφίες οπλιτών του Συλλόγου μας.




Τρίτη 30 Οκτωβρίου 2012

ΠΕΡΣΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΝΟΙΑ


Γραφει ο φίλος του Συλλόγου μας, Καθηγητής  Δρ. Μανουσος Καμπούρης

Αν ο Ζαρατούστρα επεβλήθη από το Δαρείο Α’ βιαίως, μεγάλο μέρος περσικής κοινωνίας δεν το αποδεχόταν και άρα με το φανατικό Ξέρξη οι Πέρσες είχαν την ψυχική ρήξη του ελληνοχριστιανού στο Βυζάντιο. Όσο νικούσαν και υπήρχε χρυσός όλα ήταν καλά, αλλά όταν ζόρισαν τα πράγματα διαλύονταν, όπως έπαθαν και οι Βυζαντινοί.

Η θρησκευτική επιβολή που πολλές φορές είναι το ομογενοποιητικό και ενεργητικό νεύρο μιας αυτοκρατορίας, όπως το Ισλάμ, μερικές φορές προκαλεί ενοχλητικές τριβές. Αν και η υιοθέτηση μιας θρησκείας επιβάλλει –πάντα- έναν νέο ηγέτη υπεράνω των παλαιών δομών, τις οποίες υποβαθμίζει η ξηλώνει ολοσχερώς, σταθεροποιώντας το εσωτερικό μέτωπο και ισχυροποιώντας την επιθετικότητα στο εξωτερικό, λόγω φανατισμού, τα αποτελέσματα δεν είναι ίδια σε όλες τις εποχές και τους λαούς. Όταν η βυζαντινή αυτοκρατορία έχασε μεγάλο μέρος της πολυεθνικής της βάσης από την επανάσταση των εθνικών θρησκειών ή αιρέσεων, που λειτούργησαν αποσυνεκτικά το ρωμαιοχριστιανικό ιδεολόγημα ενός συνταγματικού θρησκευτικού κράτους μετατράπηκε σε ελληνοχριστιανικό. 

 Φωτογραφία: Πέρσες Πολεμιστές. Αρχαιολογικό Φεστιβάλ Biskupin 2011 / Πολωνία . Σύλλογος Ιστορικών Μελετών "ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ"


Με αυτή τη μορφή το Βυζάντιο πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας του. Οι δύο όμως πυλώνες είχαν βαθύτατες τριβές: σε αντίθεση με το «ρωμαϊκό» συνταγματικό πλαίσιο, το «ελληνικό» πλαίσιο ήταν θρησκευτικό και ιδεολογικό και σε απόλυτη ρήξη με το χριστιανικό καθεστώς ύστερα από αιώνες διωγμών και σφαγών των Ελλήνων και της θρησκείας τους από το χριστιανικό ρωμαϊκό κατεστημένο. Όσο το βυζαντινό κράτος ευημερούσε, οι εσωτερικές ρήξεις είχα ομαλοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό μέσα σε μια «πολιτισμένη» κοινωνία. Όταν όμως οι αποτυχίες άρχισαν να βαραίνουν, υπήρχε το ερώτημα «Τις πταίει΄» και η κάθε πλευρά το έριχνε στον άλλο: οι θρησκευτικοί ζηλωτές στη θεια οργή για τους ειδωλολάτρες, οι έχοντες εθνική συνείδηση στο σκοταδισμό των φανατικών χριστιανών.

Φωτογραφία: Πέρσες Πολεμιστές. Αρχαιολογικό Φεστιβάλ Biskupin 2011 / Πολωνία . Σύλλογος Ιστορικών Μελετών "ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ"

Στη περσική αυτοκρατορία η σύγκρουση της ανεκτικής πολιτικής και της παραδοσιακής θρησκείας του Κύρου με τις απολυταρχικές ιδέες και την μεσσιανική μορφή του Ζωροαστρισμού του Δαρείου δημιούργησαν ένα παρόμοιο πρόβλημα. Ο Δαρείος πιθανόν εξελέγη για βασιλιάς λόγω του θρησκευτικού του προσανατολισμού. Αλά όπως και να έχει, όταν επεκράτησε, είδε στην ζωροαστρική θρησκεία με τη μεσσιανική δυναμική της τον παράγοντα νομιμοποίησης του πραξικοπήματός του και εδραίωσης της απολύτου εξουσίας του.
Ο Ξέρξης επελέγη για τη διαδοχή πιθανώς λόγω του θρησκευτικού φανατισμού του όσο και λόγω ικανοτήτων. Οι σκληρές εντάσεις στο εσωτερικό μέτωπο τόσο επί Δαρείου όσο και επί Ξέρξη προφανώς έχουν και θρησκευτική βάση. Το κύμα εξεγέρσεων επί Δαρείου και η φανατική βαβυλωνιακή εμμονή σε ανταρσίες, όπως και οι αντίστοιχες αιγυπτιακές, μόνο με θρησκευτικό μανδύα μπορούν να περιβληθούν, και αυτός προφανώς ήταν η καταπιεστική θρησκευτική πολιτική, ιδίως του Ξέρξη. Οι ναοί στην Αίγυπτο και τη Βαβυλώνα δεν καταστράφηκαν ως πολιτική πράξη αντιποίνων, αλλά ως θρησκευτική. 

Και το ίδιο συνέβαινε στην εκστρατεία του Ξέρξη στην Ελλάδα, παρά τις όποιες πολιτικές ανοχής (σημαντικό ήταν ότι οι Δάτις και Αρταφέρνης απείχαν από τις πολλές θρησκευτικές υπερβολές). Αν λοιπόν ο Ξέρξης έχει εγκαταστήσει μια αυστηρότερη θεοκρατία, η οποία προφανώς κάπου στην αυτοκρατορία έχει γεωγραφική εστία –και προφανώς όχι στην (αστική) Περσία- οι υπόλοιποι άνδρες του μάλλον δεν είναι πολύ ευχαριστημένοι από αυτή την εξέλιξη. Οι μαζικές εκστρατείες υπό τα νέα λάβαρα είναι ό,τι πρέπει για ιδεολογική ενότητα, ενώ η ευημερία και η επικράτηση επιτρέπουν, χάρη στα οφέλη των κατακτήσεων (ψυχολογικά, ηθικά και κυρίως υλικά) την άμβλυνση των τριβών. Αλλά η θρησκευτική  σύμπνοια δεν υπάρχει. Πουθενά δεν βλέπουμε τον Ξέρξη να θάβει τους πεσόντες του (πλην Θερμοπυλών, όπου έθαψε κάποιους για να τους κρύψει!) ή του εχθρούς του. Αυτό επέτρεψε τον εντοπισμό των λειψάνων του Λεωνίδα αργότερα. 

Φωτογραφία: Σκηνή μάχης μεταξύ Τοξότου και Οπλίτου . Αρχαιολογικό Φεστιβάλ Biskupin 2011 / Πολωνία . Σύλλογος Ιστορικών Μελετών "ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ"

Αλλά από την άλλη, πολλοί αριστοκράτες του έχουν άλλη άποψη: ο γιός του Μαρδονίου έχει δώσει, στα χρόνια του Ηρόδοτου, αμοιβές σε διάφορους που εμφανίζονται και του λένε ότι έθαψαν την κλεμμένη σωρό του πατέρα του, κάτι σύμφωνο με την παλιά περσική παράδοση (βλέπε τάφος Κύρου) αλλά όχι με τη φανατική ζωροαστρική του Ξέρξη. Επίσης, ο Μαρδόνιος, που από την αρχή της εκστρατείας φαίνεται να φιλοδοξεί να αναλάβει την νέα σατραπεία στην Ελλάδα, δηλαδή μια φτωχή, προβληματική περιοχή πολύ μακριά από το περσικό οικονομικό και θρησκευτικό κέντρο, ανέχεται και συμβουλεύεται έλληνες μάντεις, οιωνοσκόπους και ιερωμένους. Ο Ξέρξης δεν ακούμε πουθενά να έχει τέτοιες ανεξίθρησκες απόψεις. Η μοναδική μεταφυσική ερμηνεία που προτάθηκε από έναν μηδίσαντα Αθηναίο, παραμονές Σαλαμίνας, δεν έφτασε στα αυτιά του Ξέρξη, καθώς ο Δημάρατος τον συμβούλευσε να σιωπήσει επί ποινή θανάτου. Όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι η ποινή ήταν λόγω ηττοπάθειας, αλλά πιθανόν να αφορά και την παρακολούθηση κι εκτέλεση μιαρών δογμάτων και σατανικών προλήψεων από τον ακόλουθο του Ενός Θεού της Αλήθειας.